ماذا تأخذ ليومك اﻷول في العمل

قبل بداية عملي الجديد، بحثت طويلا في الانترنت عن ماذا يفترض بالموظف الجديد أن يأخذ إلى مكان العمل في أول يوم، أو ما هي الأشياء اﻷساسية التي يفترض توافرها حتى يمر اليوم اﻷول بسلاسة واستعداد تام. إلا أن بحثي لم يأتي بالنتائج المطلوبة. فأعددت قائمتي الخاصة وهي كالتالي:

١ – سجادة للصلاة:
من اﻷمور البديهية التي غالبا ما تنسى، بالتأكيد يوجد مكان للصلاة في مقر العمل الجديد، لكنك ببساطة لا تعرف أين يقع، يتعقد اﻷمر أكثر بالنسبة للموظفات منه بالنسبة للموظفين، ذلك أنه غالبا ما يكون مصلى الرجال معد لصلاة الجماعة، بخلاف الحال مع مصلى النساء إن وجد.

٢- علبة كلينكس:
رغم أنه من اغراض المكتب التي سوف تتوفر لك في اﻷيام القادمة، إلا أن وجوده أساسي في اليوم اﻷول أكثر من غيره. والسبب هو أنك لن ترغب في أن تسأل وتطلب باستمرار من زملاءك الجدد الذين لا تعرف بعد درجة استعدادهم لاستقبالك.

٣- Mug:
بافتراض أنك سوف تحصل على فرصة لشرب الشاي. إما أن تحضر كوبك الخاص أو أن تستخدم نفس أكواب مكان العمل، وهو أمر غير مستحب البته.

٤- طعام خفيف:
ﻷنك تجهل متى وأين يتناول الموظفون طعامهم.

٥- شاحن للهاتف.

٦- قلم حبر:
من اﻷشياء البديهية إلا أنني نسيته في اليوم اﻷول. لذا وجب التنبيه.

٦- دفتر ملاحظات (مهم جدا):
لتسجيل اﻷسماء والملاحظات، ﻷنك ستواجه صعوبة في تذكر كل اﻷسماء التي ستمر عليك، الاستعانة بدفتر لكتابة اﻷسماء يجنبك حرج سؤال الزملاء عن أسمائهم في اﻷيام التالية.

٧- شيء لتنشغل به:
حين تنتهي من التعرف على المكان والزملاء الجدد، توقع أن تجد وقت فراغ طويل في الأيام اﻷولى. الجلوس بدون القيام بأي شيء في اﻷيام اﻷولى أمر مثير للإحباط، خاصة بعد الحماس الذي كنت تنتظر به يومك اﻷول في العمل. من حسن (أو سوء) حظي أنه كان عندي امتحان نهائي في يومي اﻷول للعمل، وحين انشغل الجميع بأعمالهم انشغلت في المذاكرة. باﻹضافة لحاجتي الماسة لذلك الوقت في المراجعة، جنبني هذا التدبير مظهر الموظفة الجديدة القابعة بلا عمل.

٨- وسادة للظهر:
كراسي العمل غير مريحة.

ماذا تقترح أيضا في هذه القائمة؟

ملاحظة: مصدر الصور: فلكر


5 responses to “ماذا تأخذ ليومك اﻷول في العمل

  • Mohammad B. Irshid

    ههههههههههههههههههههه
    الكثير مما ذكرته صحيح ولكن بعضه مبالغ فيه او ربما لا يجوز في جميع انواع الوظائف…
    فمثلاً الطعام،، لا اعتقد ان منطقي او لائق ، فالاكيد ان هنالك فترة راحة بريك، والاكيد ايضاً انه يوجد بوفييه او مكان خاص للطعام في مقر العمل، وان لم يكن وحيث ان الاستراحة في الاغلب تكون ساعة ، فرحلة الى مطعم ستكون اجمل من تناول الطعام في مكان العمل.
    اما وسادة الظهر فلا اعرف ، لكنني اشعر انها غير ضرورية، فليس هنالك شركة تستعمل الخسب او البلاستيك في مقاعد العاملين.

    ليس لدي ما اضيفه فلا اعتقد ان هنالك المزيد😀

    تحياتي

  • Blue_Chi

    Crazy post aamnaa, I don’t think you missed anything. I hope I brought half of these things on my first day at work!😀

  • muscati

    First day of in my first job, I just showed up. They weren’t ready for me. They hadn’t even brought a PC for me to work on. All I had is an empty desk and a chair to sit on. They give me a huge manual to read and forgot about me.

    First day of work in my second (and present job), I also just showed up. They were more prepared for me though.

    Honestly, I can’t recall anyone coming to work bringing things with them. They usually ask. Like “where do I go to pray?” and we tell them which room to go to. We share stuff like the sijjada for praying. We have extra mugs in the pantry for guests and new employees. As for food, most people order from nearby cafeterias and restaurants. On a newbies first few days I am sure s/he is offered by the people s/he meets. Usually there are always people who take a newbie under their wings. Though, I have to admit in my first job no one did and they sure made me feel like I was intentionally being left out.

  • REEM

    I think it is slightly different for girls, we kinda start with observing first more than asking or stepping up.

    first let me comment on your list:

    1- Praying carpet, better take your onwn since the once in the office are kinda old and sometimes smelly :os

    2- a small snack (bisket, sandwitch,mini cake).. first day at my first job, i didn’t like their food in the cafeteria at all. at my current job, there is no cafeteria, and ofcourse restaurants dont deliver food for one person and almost everyone eats out on different times, so it was awkward at the beginning

    3- Mug, i dont drink from a cup zillion of people before me used specially if i dont know who used and who is washing them!! plus, first day work, you never know which are for employees and which are for guests,
    always better bring your own

    4- a pillow… hahah i think you are a special case and you do require one but i agree about work chairs.. im up to buying one of my own now and claim it on the company for 600 OMR hehe u think they will agree?

    5- pen ,paper & Tissue are number one i think everyone should carry all time not only at work lool… i cannot walk out without them.

    6-Something to get busy with, you were totally right about the look on the new employee with nothing to do..hahahahah… as a condition,i always make sure after my interview to emphasis that my desk and computer be ready by the contract is done and both places i worked in made sure to provide it the day before i start working.. it is an awkward thing to me to just sit while everyone else is busy 🙂

    anyway think it takes a week or so to make up your own system at work and adjust… so getting everything in advance avoids inconvenient … good list

  • آمنة

    Oh people you are so funny, let me elaborate a little,

    I don’t expect nor like a new employee coming at the very first day taking in his hand all of these stuff, that is crazy for a first entrance – impression,

    if you intend on following my recommendations, i would suggest to leave them in the car till you get to know the place, later bring them, or take a bag or something to bring them all inside, or alternatively, bring’em gradually.

    as for the food, like Reem said, something light like cake, biscuits… I for instance, took a full bag of skittles candy and stored them in my drawer, Skittles are perfect because they are small, sweet, don’t smell, and are easier to eat than sandwich or biscuits.

    chair pillow: I can tell a chair is a lady’s or guy’s by noticing the pillow. I think it is essential for a female employee.
    P.S. Reem; i think they won’t agree you fool, they will deduct from your salary!

    Thank you all

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: